Een goed gesprek doet wonderen

Janny is assistente in een huisartsenpraktijk. Als zij zich ziek meldt en een bezoek aan de bedrijfsarts brengt, krijgt haar werkgever tot zijn verbazing te horen dat Janny’s klachten werkgerelateerd zijn. Voor de huisarts komt dit bericht als een donderslag bij heldere hemel.

Janny is balie-assistente. Ze werkt al achttien jaar in de praktijk en sinds drie jaar aan de balie. De praktijk is vorig jaar ingrijpend verbouwd. Het is een mooi open centrum geworden met een centrale plaats voor de balie, als een soort eiland midden in de praktijk. De andere medewerkers zitten apart, tussen de spreekkamers van de artsen, in de back office.

De sfeer op de praktijk is goed, informeel en gezellig. Iedereen werkt hard, maar er is ook tijd voor gezelligheid. De assistentes doen regelmatig samen iets leuks, maar de laatste tijd gaat Janny niet meer mee.

Wat Janny niet durft te vertellen, is dat ze zich sinds de verbouwing van de praktijk niet meer op haar gemak voelt. Ze doet de hele dag haar werk aan de balie, heeft geen direct contact meer met de andere assistentes en de artsen en krijgt daardoor steeds meer het gevoel dat haar collega’s over haar kletsen. De bedrijfsarts adviseert mediation: het team moet met elkaar in gesprek.

De mediator start met intakegesprekken met Janny en de huisartsen, daarna volgt een sessie met Janny en de andere assistentes waarin Janny haar verhaal mag doen. In een laatste afrondende sessie met de huisartsen en de assistentes maakt het team afspraken over een andere taakverdeling, roulatie van werkplek en pauzes. Al snel is de kwestie opgelost en gaat Janny opgelucht weer aan de slag.

Soms speelt er veel meer dan een werkgever kan overzien. Een goed gesprek doet wonderen en voorkomt onnodig lang verzuim en hoge kosten. De inzet van een mediator kan zich dus snel terugverdienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *